Gode råd til din linkbuilding

god linkbuilding

Der er mange måder at lave linkbuildning/bygge links på. Fælles for dem er, at de fremmer din positionering i søgeresultaterne, og derfor er der stor værdi i at bruge tid og ressourcer på at lave linkbuilding. Oftest bliver dette arbejde udført af eksperter på området, men du kan dog selv stå for en del af arbejdet og lade de professionelle klare resten. Lige som med alt søgemaskineoptimering er det hårdt og manuelt arbejde, der skal til. Der er ingen nemme smutveje, med mindre du vil betale i dyre domme for fx AdWords.

Én af de rigtig gode og nemme metoder at skaffe gode links til din egen side, er gennem eksisterende relationer. På trods af den oplagte mulighed, der ligger i at ”hjælpe” hinanden med dette, er der alligevel så få, der udnytter denne glimrende mulighed for at lave god linkbuilding.

Hvis du ejer et firma, så har du sikkert også en række relationer i form af B2B-kunder, netværk og venner, der selv har virksomheder i din branche. Disse relationer kan udnyttes på den måde, at I hver især kan bygge links op til hinanden uden at skulle betale penge eller andet. Men se det mere som en business deal. Der er dog det forbehold, at langt størstedelen af indgående og for den sags skyld også udgående links skal stamme fra relevante sider. Altså noget branchenært. Sælger du selv børnetøj, så nytter det ikke, at du får links til din egen side fra en side, der sælger bildæk. Det skal have relationer til emnet – ellers straffer Google det.

Der skal være mening med galskaben

Ved at få indgående links fra relevante sider bliver søgemaskinerne bekræftet i, at du er en aktiv spiller i branchen, og at du kan bibringe noget relevant information til den side, du bygger links til eller modtager links fra. Det er præcis sådan, at søgemaskinerne tænker, når de bedømmer dig og dine links opholdt mod hinanden, altså hvorvidt de hænger sammen, og giver de mening for hinanden. Det er på nøjagtig samme måde, som forbrugerne/læserne opfatter dem.

Selvom størstedelen af ind- og udgående links skal være relevante, så er der stadig lidt linkjuice at hente ved at få links fra sider, der ikke har noget med dig eller din branche at gøre. Det helt afgørende element er her, at din egen linkprofil ikke bygger på den slags links.

Men det hele skal jo ikke gå ud på at bygge links til din side, så du får mere trafik. Der er også et andet signal, der er værd at medregne i processen. For udover at det genererer trafik til din hjemmeside med link-building, så er det samtidig dit online visitkort, som du sætter dit præg på. Derfor er den linkbuilding, du laver, et produkt af dit brand og den måde, som folk skal se dit brand på. Så jo mere mening og merværdi dine links giver for din specifikke branche, des mere troværdig vil du fremstå i markedsførings øjemed. Og jo mere troværdig du er, jo flere fra den relevante trafik til din side vil finde dig interessant. Dette er lig med større sandsynlighed for konvertering til salg.

Skriv et svar